Is de Online slager de nieuwe slager?
“De online slager zie ik als de oude ambacht in een nieuw jasje”
“Is BBQuality de concurrent voor de slager of juist supermarkt?”
Drie jaar bestaat webshop BBQuality nu. En nog steeds moeten we vaak uitleggen dat we inderdaad het vlees via de post bezorgen. Voor veel mensen nog een nieuw fenomeen maar gelukkig lijkt het steeds vertrouwder te worden in de Nederlandse en Belgische huishoudens. Vanuit de luie stoel bestel je de mooiste stukken vlees uit bijna alle delen van de wereld, de meest exclusieve rassen, of lekker duurzaam vlees dichtbij uit Nederland. Vandaag besteld, morgen al in huis, met een assortiment waar bijna geen lokale slager of supermarkt tegen op kan. Wat maakt het nu precies dat de Online slager steeds populairder wordt?
Afname aantal slagerijen afgelopen jaren

Nederland telt op dit moment naar schatting 2500 slagerijen. Het aantal is in de afgelopen 15 jaren gehalveerd.
De grootste reden hiervoor is de komst van de grotere supermarkten en hun aanbod in vlees. Waar mensen vroeger nog hun brood bij de bakker haalden, hun groenten bij de groenteboer en hun vlees bij de slager, rijden ze nu niet meer om, maar halen ze alles op één plek. Gemak dient de mens zogezegd.

Dit is natuurlijk al lang gaande en zeker geen nieuws. Wat wij dan nog wel eens horen is “Koop je vlees niet online maar steun je lokale slager”.
En ergens begrijp ik deze reactie ook maar ik zal even uitleggen waarom dit dubbel voor mij is.
Ik kom uit een echte slagersfamilie, mijn opa was slachter, verschillende ooms van mij hadden een eigen slagerij of waren werkzaam als slager. Een neef van me heeft nog steeds een fysieke winkel als slager en mijn vader heeft zelf ook altijd een slagerij gehad. Eerst is hij begonnen als slachter en daarna heeft hij er een winkel bij gebouwd. Dit liep in eerste instantie erg goed en de mensen uit het dorp wisten ons goed te vinden. Maar toen er een supermarkt in het dorp verderop opende en de supermarkt in ons eigen dorp het ook niet meer redde, begon het verloop. De mensen moesten voor hun boodschappen toch al het dorp uit en toen die supermarkten hun vleesaanbod uitbreidden, zag het er slecht uit. De mensen reden niet meer extra om voor het vlees maar haalden alles op één adres. Voor mij werd het toen al duidelijk dat gemak belangrijker werd dan kwaliteit. Bijvoorbeeld met kerst zagen we ze altijd wel weer terug. Dit gaf voor mij aan dat het niet aan onze kwaliteit lag.

Ik ben daarna in het bedrijf gestapt en had samen met mijn vader besloten dat we een andere richting op moesten want dit ging zo niet verder. We zijn toen de horeca gaan benaderen en aan restaurants gaan leveren. Een behoorlijke omschakeling maar dit pakte goed uit en bleek later onze redding.

Toch bleef het altijd aan me knagen dat er nog steeds vraag naar kwaliteit was. Er gingen nog maar weinig mensen echt naar de slager maar ze klagen wel over de kwaliteit bij de supermarkt.
Vlees via de post

Toen ik een paar jaar geleden hoorde dat vlees tegenwoordig via de post verzonden kon worden en je dus daarmee heel Nederland als klant kan hebben, vielen bij mij de puzzelstukjes langzaam op een plek.
Het vlees blijft door de koelbox in combinatie met het speciale droogijs buiten de koeling goed op temperatuur en kan dus met het reguliere transportnetwerk mee. Hiermee is het niet veel duurder dan een normaal pakketje.
Dit opende ineens veel deuren en toen er vraag kwam bij ons sprong ik samen met Paul hierop in.
Dit was voor ons de nieuwe weg om de mensen weer te kunnen bereiken.
Wat is het verschil tussen een Online slager en een traditionele slager?

Mensen denken nogal eens dat online slagers meer fabrieken zijn. Ze kopen een doosje in en schuiven een doosje door. Ik weet dat er online slagers zijn die zo werken maar dat is in ons geval zeker niet het verhaal. We werken op precies dezelfde wijze zoals mijn vader dat vroeger ook deed. Er worden grote stukken vers vlees ingekocht, en die benen wij uit waar nodig en portioneren we. We maken onze eigen marinades en kruidenmixen. We hebben een eigen productielijn voor gehaktproducten, elke dag vers onze eigen verschillende worsten en burgers. In onze gaarkeuken maken we eigen stoofpotjes en andere gegaarde producten, en met onze smoker onze eigen pulled pork, ribs en kipfilet.
Kortom een echte slager met eigen producten die steeds weer in ontwikkeling is om te blijven verrassen. Dus zoals je ziet is er eigenlijk niet zoveel verschil in de manier van werken.

Wat wel een groot verschil is, is het assortiment. Wij kunnen een veel groter assortiment voeren omdat we geen toonbank nodig hebben. Een slager verkoopt vooral veel vanuit de toonbank waar de klanten ook voor komen terwijl bij een online slager de webshop de toonbank is. Daardoor kun je ook een veel groter assortiment voeren. Daarnaast verzenden wij veel producten diepvries en een slager verkoopt meer vers.
Maar misschien wel het grootste verschil is de manier van bestellen en verzenden. Bij een slager blijf je over het algemeen gebonden aan openingstijden. Bij ons kun je bestellen op elk gewenst tijdstip en laten bezorgen waar en wanneer je het wilt. Gemak dient de mens zogezegd. “Maar hé, waar heb ik dat meer gehoord?”
Is de online slager dan wel de concurrent voor de traditionele slager?

Dat is natuurlijk wat je vaak hoort. De detailhandel heeft het zwaar. En dat klopt natuurlijk ook. Modewinkels vallen met bosjes om door de online concurrentie en zo gaat dat in bijna elke branche. Een ontwikkeling die niet meer te stoppen is.
Maar toch denk ik niet dat de online slager de grootste concurrent is voor de traditionele slager. Sterker nog, ik hoop echt dat de slagers die ons land nu nog rijk zijn het hoofd boven water kunnen houden. En ik denk het merendeel wat er nu nog zit dat ook kan. Ze hebben bewezen door creatief te zijn en vooruit te denken er altijd mogelijkheden zijn. De mensen die nu wel om rijden voor de slager en wel altijd gekozen hebben voor kwaliteit die zullen dit nu ook blijven doen.
Maar voor wie is dan online slager dan de grootste concurrent?

“Gemak dient de mens”

Wat mij enorm blij maakt zijn complimentjes. Ik denk niet dat ik daar uniek in ben want dat heeft natuurlijk iedereen. Wat ik echt de allerleukste complimenten vind over ons vlees zijn niet de complimenten over die lekkere grainfed Ribeye uit Australië, dat is niet zo moeilijk bij zo’n stuk vlees,
maar “wat is jullie kipfilet of gehakt toch lekker!”
En het leuke is, daar krijgen we de meeste complimenten over. En dat zijn dan niet de klanten die voorheen bij de slager hun vlees kochten. Maar dat zijn de klanten die bij de supermarkt kochten en dus voor gemak kozen.
Cirkel rond?

Stiekem lach ik dan van binnen. Want de klanten die de slager in eerste instantie verloor doordat de mensen voor gemak kozen zien wij nu terugkomen. Mensen kunnen weer voor kwaliteit kiezen van vlees van een slager, in dit geval een online slager. Maar dan met het gemak die past bij deze snelle tijd. Zijn wij dan een bedreiging? Nee ik denk dat wij een logische ontwikkeling zijn. Zoals dat altijd geldt met ondernemingen of producten. De vraag moet er zijn en het aanbod is er nu ook.

En als er dan nog mensen zijn die twijfelen of wij geen liefde voor het vak hebben, nodigen wij ze van harte uit een kijkje te komen nemen. En te zien en zelf te ervaren dat een “online” slager eigenlijk best wel een hele leuke slager kan zijn!

Claus van Vught
Medeoprichter BBQuality